Kadriļas
un citas daudzpāru dejas
Dandaru otrais disks “Kadriļas un citas daudzpāru dejas II” turpina pirmajā diskā aizsākto un iepazīstina dejotājus ar divpadsmit citām dejām.
Kadriļa ir deja, kurā piedalās pāra skaits dejotāju pāru , kas nostājas viens otram pretī. Parasti tā ir četrpāru deja, kurā dejotāji izkārtojas četrstūrī. Kadriļa bieži vien sastāv no 5—6 daļām, katrai no tām var būt savs nosaukums, un tās pavada atšķirīga mūzika.
Deju apraksti
-
Apraksts. Deja publicēt J. Rinka J. Ošs Latvju tautas dejas 3. burtnīcā. 1952. gada iespiedums4.-5. lpp.
Novietojums. Četrpāru grupa.
- tūre
- gājiens (I/16t.)
Sadevušies rokās dejotāji izveido dārziņu un griež to, soļojot sīkiem solīšiem, 8 taktis pa labi, pēc tam pa kreisi. T. i. 16 solīši uz katru pusi.
2 gājiens (II/16t.)
- – 8. takts. I un III pāris, dejodami polku slēgtajā aptvērienā griežoties pa labi, mainās vietām, kas veicam 4 taktīs. Mūzikai atkārtojoties pāri atgriežas savās vietās, tikai tagad dejo griežoties pa kreisi.
- – 16. takts. 1. – 8. takts darbības izpilda II un IV pāris.
- tūre
- gājiens (I/16t.)
Puiši sadodas tītaviņās un soļodami griežas 8 taktis pa labi un 8 taktis pa kreisi.
- gājiens (II/16t.)
Izpilda 1. tūres 2. gājienu.
- tūre
- tūres darbības izpilda meitas.
- tūre
- gājiens. (I/16t.)
Divi dārziņi. Tos izveido vienlaicīgi I ar II un III ar IV pāri. Dārziņi ar gājiena soļiem griežas 8 taktis pa labi un 8 taktis pa kreisi.
- gājiens (II/16t.)
Izpilda 1. tūres 2. gājienu.
- tūre
- gājiens (III/24t.)
Dubultvija. Pārinieki pagriežas viens pret otru puiši pa DCV. Sadodas labajos elkoņos un ar 4 gājiena soļiem apiet viens otram apkārt. Tālāk turpina gājienu tajā paša virzienā un ar pretī nācēju sadodas kreisajos elkoņos utt.
- gājiens. (II/16t.)
Dejotāji dejo apaļo polku slēgtajā vidukļa plecu aptvērienā DCV.
Dejas mūzikas variants: J.Rinks un J.Ošs Latvju tautas dejas 3. Burtnīca 1952.g.
-
Dejas sākuma pozīcija. Dejotāji nostājas pāru gatvē, meita savam puisim pie labās rokas.
Pirmais gājiens (I/16t.)
- takts. Meitenes sākot ar labo kāju ar četriem skrējiena soļiem samainās gar labajiem pleciem.
- takts. Meitenes turpina kustību, pievienojas arī puiši un samainās ar pretim nākošajam meitām gar kreisajiem pleciem ar četriem skrējiena soļiem sākot ar labo kāju.
- takts. Meitenes turpina kustību ar četriem soļiem līdz pretējām vietām un apgriežas pa labi ar skatu uz vidu. Puiši ar četriem skrējiena soļiem samainās gar labajiem pleciem un piedejo pie meitu kreisās rokas 4 soli akcentējot ar piesitienu.
- takts. Ar četriem skrējiena soļiem izgriežas kreisajos elkoņos. Brīvās rokas sānos.
- – 16. takts. Izpilda 1. – 4. takts darbības 3 reizes.
Otrais gājiens (II/16t.)
- – 2. takts. Meitenes sākot ar labo kāju dejo divus palēciena soļus un trīs piesitienus līdz vidum satiekoties ar pretējo meiteni ar kreisajiem pleciem.
- – 4. takts. Ar četriem palēciena soļiem pa ceturtdaļai griežas kreisajos elkoņos.
- – 6. takts. Meitenes dejo divus palēciena soļus un trīs piesitienus pie pretējā puiša labās rokas.
- – 8. takts. Ar četriem palēciena soļiem pa ceturtdaļai griežas labajos elkoņos.
- – 16. takts. Meitenes izpilda 1. – 8. takts darbības atpakaļ uz savām vietām.
Trešais gājiens (I/16t.)
- takts. Kreisās puses (no skatītājiem) pāri, sadotām iekšējā rokām, sākot ar ārējā kājām, izpilda:
uz ”viens” soli uz priekšu, sadotās rokas paceļ uz plecu augstumā,
uz “divi” solis klāt ar otru kāju.
- takts. Sākot ar iekšējām kājām:
uz “viens” solis atpakaļ pagriežas viens pret otru, sadotās rokas paceļ sānis.
Uz “divi” solis klāt ar otru kāju.
- – 4. takts. Elkoņu aptvērienā ar divām polkām apgriežas 2 reizes pret DCV.
Labās puses pāri sadotām iekšējām rokām stāv.
- – 8. takts. Izpilda 1. – 4. takts darbības.
- – 16. takts. Labās puses pāri izpilda 1. – 8. takts darbības, kreisās puses pāri stāv.
- gājiens (II/16t.)
Otrā gājiena darbības izpilda puiši, tikai vidū ar labajiem pleciem un griežas satvērienā ar sadotā plaukstām. Ar meitām griežas kreisajos elkoņos.
5 gājiens (I/16t.) Solo
- takts. Kreisā puses pāri ar četriem skrējiena soļiem dejo pie labās puses pāriem
- takts. Meitene nostājas pretējam puisi pie labās rokas. Kreisās puses puisis ar četriem skrējiena soļiem atkāpjas nedaudz uz atpakaļ.
- – 4. takts. Kreisās puses puisim solo, pārējie stāv sadotās rokās.
- – 8. takts. Abu pušu pārinieki sadodas dārziņā un ar 16 skrējiena soļiem griežot dārziņu nonā beigās savās vietās.
- – 16. takts. Labās puses pāri izpilda 1. – 8. takts darbības.
- gājiens
- – 4. takts. Sānis stieptu roku satvērienā 7 galopa soļi un piesitiens DCV.
- – 8. takts 1. – 4. takts darbības pret DCV.
Kamēr muzikanti spēlē, pārinieki dejo apaļo polku aptvērienā ar sānis sadotām rokām DCV.
-
Apraksts. Deja publicēt J. Rinka J. Ošs Latvju tautas dejas 3. burtnīcā. 1952. gada iespiedums, 8. – 9. lpp.
Dejas izvietojums. Četrpāru grupa.
Izpildījums.
Pirmais gājiens (I/16t.)
- – 8. takts. Gājiena solī dārziņš pa kreisi.
- – 16. takts. Dārziņš pa labi.
Otrais gājiens (II/16t.)
- takts. I un III pāris sākot ar kreiso kāju mūzikas ritmā izpilda 3 solīšus uz grupas vidu uzsverot 1. un 3. soli.
- takts. 1. takts darbības sākot ar labo kāju.
- – 4. takts. pāri gājiena soļiem mainās vietām. I pāris ieņem III pāra vietu, III pāris – I pāra vietu. 3. takts laikā uz “viens” sasit plaukstas.
- – 8. takts. I un III pāris atkārto 1. – 4. takts darbības.
- – 16. takts. 1. – 8. takts darbības izpilda II un IV pāris.
Trešais gājiens (III/24t.)
Elkoņu vija, kurā vēl iepītas šādas figūras: 1) kungi, sastapuši savas dāmas, ne tikai sadodas elkoņos, bet apgriež tās vienu reizi apkārt, pēc kā turpina vijas gājienu agrākā virzienā; 2) sastapušies otrreiz ar savām dāmām, kungi viņas apriež labajos un tad kreisajos elkoņos un nostājas savās vietās.
Ceturtais gājiens (I/16t.)
Tītaviņas kungiem – 8 taktis pa labi, 8 taktis pa kreisi.
Piektais gājiens (II/16.t)
Dejotāji izpilda otrā gājiena darbības.
Sestais gājiens (III/24t.)
Dejotāji izpilda trešā gājiena darbības.
Septītais gājiens (I/16t.)
Tītaviņas dāmām.
Astotais gājiens (II/16t.)
Dejotāji izpilda otrā gājiena darbības.
Devītais gājiens (III/24t.)
Dejotāji izpilda trešā gājiena darbības.
Desmitais gājiens (I/16t.)
Dejotāji izpilda pirmā gājiena darbības.
Noslēgums (I/16t.)
- pāra kungs sāk siet mezglus. Viņš atlaiž pa kreisi stāvošās dāmas roku un lien zem savas dāmas un nākamā pāra kunga rokām (sien mezglus), tad nākamā pāra meitas un aiznākamā pāra kunga rokām. To pašu izdara ar atlikušajiem diviem pāriem un beigās izveido dārziņu.
-
Apraksts: J. Stumbris ‘’Dejosim Latviski I’’ 1938. gada iespiedums. 14. – 15. lpp.
Dejas forma. Četru pāru deja.
Dejas izvietojums – pāri nostājas četrstūru grupā – pāri nostājušies kvadrātā, ar sejām pagriezušies pret centru. Pirmais pāris stāv pretī trešajam pārim, un otrais pāris stāv pretī ceturtajam pārim.
Dejas sākumpozīcija. Pāra dejotāji nostājas viens otram blakus. Skanot dejas ievadam pāri nostājās vaļējā satvērienā (saukts arī par parasto vai iekšējo roku satvērienu) – puisis sniedz labo roku ar delnu uz augšu, meita tajā ieliek kreiso roku. Brīvās rokas ieliktas sānos.
Pirmā tūre.
Pirmais gājiens.
- – 2. takts. Pirmais un trešais pāris ar četriem palēciena soļiem dejo uz vidu, kur tie satiekas.
- – 4. takts. Pirmais un trešais pāris ar četriem palēciena soļiem dejo atmuguriski uz savām izejas pozīcijām.
- – 8. takts. Otrais un ceturtais pāris izpilda pirmā gājiena 1. – 4. takts darbības.
- – 16. takts. Dejotāja atkārto pirmā gājiena 1. – 8. takts darbības.
Otrais gājiens.
- – 2. takts. Pirmā pāra puisis sadodas ar savu meitu vaļējā satvērienā un ar četriem palēciena soļiem puisi apved meitu ap sevi (puisis dejo atmuguriski, meita uz priekšu, abi dejo griežoties neatlaižot rokas).
- – 4. takts. Pirmā pāra puisis sadodas vaļējā satvērienā ar otrā pāra meitu (ar pretējam rokām, puisis sniedz kreiso roku, meita tajā ieliek labo roku un ar četriem palēciena soļiem puisis apdejo ap otrā pāra meitu (puisis dejo uz priekšu, meita atmuguriski, abi dejo griežoties neatlaižot rokas).
- – 6. takts. Dejotāji atkārto otrā gājiena 1. – 2. takts darbības.
- – 8. takts. Pirmā pāra puisis sadodas vaļējā satvērienā ar trešā pāra meitu (ar pretējam rokām, puisis sniedz kreiso roku, meita tajā ieliek labo roku un ar četriem palēciena soļiem puisis apdejo ap otrā pāra meitu (puisis dejo uz priekšu, meita atmuguriski, abi dejo griežoties neatlaižot rokas).
- – 10. takts. Dejotāji atkārto otrā gājiena 1. – 2. takts darbības.
- – 12. takts. Pirmā pāra puisis sadodas vaļējā satvērienā ar ceturtā pāra meitu (ar pretējam rokām, puisis sniedz kreiso roku, meita tajā ieliek labo roku un ar četriem palēciena soļiem puisis apdejo ap otrā pāra meitu (puisis dejo uz priekšu, meita atmuguriski, abi dejo griežoties neatlaižot rokas).
- – 14. takts. Dejotāji atkārto otrā gājiena 1. – 2. takts darbības.
- – 16. takts. Dejotāji turpina griezties atkārtojot otrā gājiena 1. – 2. takts darbības. Ar pēdējo takti, visi dejotāji nostājās nākošā gājiena sākumpozīcijā.
Trešais gājiens.
Dejotāji pagriežas viens pret otru un nostājas slēgtajā aptvērienā ar kreiso roku sānos – puisis un meita stāv viens otram pretī. Puisis ar labo roku apņem meitu ap vidukli tā, lai sakļauto pirkstgalu gali atrastos pret meitas muguras vidu. Meita uzliek kreiso roku ar plaukstu uz puiša labā pleca, elkonis mazliet saliekts un nolaists uz leju. Puisis ar kreiso roku apņem meitas labās plaukstas ārpusi un satverto plaukstu ieliek sev kreisajos sānos.
- – 8. takts. Dejotāji ar sešpadsmit palēciena soļiem dejo griezdamies DCV vienu apli līdz nonāk savās sākuma pozīcijas.
Otrā tūre
Dejotāji atkārto darbības, kas minētas pirmajā tūrē. Tikai šoreiz deju uzsāk otrais un ceturtais pāris (nevis pirmais un trešais) un meitu izdancināšanu veic otrais puisis.
Trešā tūre
Dejotāji atkārto darbības, kas minētas pirmajā tūrē. Tikai šoreiz meitu izdancināšanu veic trešais puisis.
Ceturtā tūre
Dejotāji atkārto darbības, kas minētas pirmajā tūrē. Tikai šoreiz deju uzsāk otrais un ceturtais pāris (nevis pirmais un trešais) un meitu izdancināšanu veic ceturtais puisis.
Dejas mūzikas variants: S. Jansones individuālā kolekcija: Melodiju pierakstīja Treileris (dzim. 1883.g. Liepājā Rucavā)
Mazliet par deju. Šo deju uzveda Signe Sniedze (Signe Jansone) ap 2000-2005 gadu. Dejas mūzika ir mākslīgi salikta kopā ar dejas aprakstu par pamatu ņemot informāciju no Rucavas apvidus.
-
Dejas forma. Četru puišu kadriļa, katram puisim divas meitas.
Dejas izvietojums. Puiši ar savām meitām nostājas četrstūru grupā – kvadrātā, ar sejām pagriezušies pret centru. Pirmais puisis ar meitām stāv pretī trešajam puisim ar meitām, un otrais stāv pretī ceturtajam.
Dejas sākumpozīcija. Abas meitas puisim stāv labajā pusē. Puisis sadevis labo roku ar vienu meitu, savukārt tā sadevusi kreiso roku ar puisi, labo ar otru meitu. Otrai meitai brīvā roka gar sāniem, nepiespiežot pie auguma. Rokas un delnas ķermeņa plaknē, plaukstas vērstas pret ķermeni, pirksti dabiski brīvi.
Dejas ievadā puisis sasveicinās ar abām savām meitenēm pamājot ar galvu.
Pirmais gājiens. Pastaiga un caurdejošana.
- – 2. takts. Pirmais un trešais puisis ar meitām iet ar četriem gājiena soļiem viens otram pretī un sasveicinās.
- – 4. takts. Dejotāji ar četriem gājiena soļiem atkāpjas uz savā sākotnējām pozīcijām.
5 – 8. takts. Pirmais un trešais puisis ar meitām iet ar četriem gājiena soļiem viens otram pretī uz ceturtā soļa dejotāji iegriež kreisos plecus. Pirmā un trešā puiša dejotāji atrodas vienā līnijā, puiši gar malām, meitas pa vidu. Dejotāji sasveicinās un ar trim soļiem dodas uz priekšu, uz pretējā puiša vietu. Ar ceturto soli dejotāji pagriežas ar skatu uz centru pa kreisi. Gājiena beigās abas meitas puisim ir pie kreisās rokas.
- – 16. takts. Otrais un ceturtais puisis ar meitām izpilda 1. – 8. takts darbības.
Otrais gājiens. Vija.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem iet pa diagonāli pretī viena otrai. Otrās meitas ar diviem soļiem nonāk pirmo meitu vietās. Puiši ar diviem soļiem nonāk otro meitu vietās.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem mainās gar labajiem pleciem. Otrās meitas ar diviem soļiem iet pretī pretējām pirmajam meitām. Puiši nonāk pirmo meitu vietās.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem gar kreisajiem pleciem mainās ar pretējām otrajām meitām. Puiši ar diviem soļiem iet pretī pretējām pirmajām meitām.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem gar labajiem pleciem mainās ar pretējiem puišiem. Otrās meitas ar diviem soļiem mainās gar labajiem pleciem.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem pagriežas pa kreisi un nonāk pretējo puišu vietās. Otrās meitas ar diviem soļiem gar kreisajiem pleciem mainās ar pretējiem puišiem.
- takts. Pirmās meitas ar diviem soļiem nonāk pretējo otro meitu vietās. Otrās meitas ar diviem soļiem nonāk pretējo puišu vietās. Puiši ar diviem soļiem mainās gar labajiem pleciem un uz “četri” sasit labās plaukstas izrādot tās virs galvas.
- – 8. takts. Ar četriem soļiem visi nonāk pretējās vietās un pagriežas pret centru.
- – 16. takts. Otrais un ceturtais puisis ar meitām izpilda 1. – 8. takts darbības.
Trešais gājiens. Mazie aplīši un diagonāles.
Mazie aplīši.
- -8. takts. Pirmais un trešais puisis ar meitām sadod rokas ar blakus stāvošo pāri labajā pusē un izveido divus mazus aplīšus. Dejotāji gājiena solī iet sešpadsmit soļus DCV.
- – 16. takts. Dejotāji gājiena solī iet sešpadsmit soļus pret DCV. Gājiena beigās nostājoties atpakaļ savā vietā, bet pret pāri ar kuru tikko dejoja (pirmais pret otro pāri, trešais pret ceturto pāri). Izveidojas divas paralēlas diagonāles.
Diagonāle.
- -8. takts. Dejotāji izpilda pirmā gājiena 1. – 8. takts darbības.
- – 16. takts. Dejotāji izpilda otrā gājiena 1. – 8. takts darbības.
Mazie aplīši.
- – 24. takts. Pirmais un trešais puisis ar meitām sadod rokas ar blakus stāvošo pāri kreisajā pusē un izveido divus mazus aplīšus. Dejotāji gājiena solī iet sešpadsmit soļus DCV.
- – 32. takts. Dejotāji gājiena solī iet sešpadsmit soļus pret DCV. Gājiena beigās nostājoties atpakaļ savā vietā, bet pret pāri ar kuru tikko dejoja (pirmais pret ceturto pāri, trešais pret otro pāri). Izveidojas divas paralēlas diagonāles (pretējā virzienā, kā iepriekš).
Diagonāle.
- – 24. takts. Dejotāji izpilda pirmā gājiena 1. – 8, takts darbības.
- – 32. takts. Dejotāji izpilda otrā gājiena 1. – 8. takts darbības.
Gājiena beigās dejotāji nostājušies sākumpozīcijā.
Ceturtais gājiens. Dzirnaviņas.
- – 2. takts. Ar četriem gājiena soļiem puiši ar meitām pagriežas DCV un vidū sadod rokas dzirnaviņās.
- – 6. takts. Dejotāji ar astoņiem gājiena soļiem iet DCV.
- – 8. takts. ar četriem gājiena soliem katrs ‘’pāris’’ (puisis ar divām meitām) apgriežas ap savu asi DCV un puisis nonāk apļa ārpusē, otrās meitas sadod rokas dzirnaviņas. Visi dejotāji ir pagriezušies pretējā virzienā.
- – 16. takts. Dejotāji iet sešpadsmit gājiena soļus pret DCV. gājiena beigās nostājoties sākuma pozīcijās.
Piektais gājiens.
- – 16.takts. Dejotāji izpilda pirmajā gājienā 1 – 16. takts darbības.
- – 24 . takts. Dejotāji izpilda otrajā gājienā 1. – 8. takts darbības.
Sestais gājiens. Nobeigums.
- – 8. takts. Visi dejotāji sadodas dārziņā un iet ar sešpadsmit gājiena soļiem DCV.
- – 16. takts. Dejotāji iet ar sešpadsmit gājiena soļiem pret DCV.
Gājiena beigās dejotāji ir nonākuši savās sākuma pozīcijās, puisis atsveicinās no meitām.
Dejas teksta variants: mūzikai nav pavadošā teksta.
Dejas mūzikas variants: J. Andreja Latvju tautas Mūzikas materiāli 5.grāmata.
-
Apraksts: Deja publicēta J. Andreja Latvju tautas Mūzikas materiāli 5.grāmata. 26.-27.lpp
Novietojums. Četrpāru grupa.
- – 3. takts. 12 palēcieni sākot ar labo kāju dārziņā DCV.
- takts. Pirmā pāra puiši ar 4 palēciena soļiem griežas labajos elkoņos centrā
- takts. Pirmā pāra puiši ar 4 palēciena soļiem griežas kreisajos elkoņos ar savām meitām.
- – 7. takts. Pirmā pāra puiši atkārto 4. – 5. takts darbības.
Turpinājumā visu izpilda no sākuma, tikai palēcienus uz centru iet otrie puiši, tad pirmās meitas un beigās otrās meitas. Deju atkārto vairākas reizes līdz muzikanti beidz spēlēt.
Dejas mūzikas variants: J. Andreja Latvju tautas Mūzikas materiāli 5.grāmata.
-
Dejas sākuma pozīcija. Partneri pa pāriem sastājas dārziņā, meita puisim pie labās rokas.
Dejas pamatsolis. Dejotāji izpilda slīdošu trīssoli (ar nelielu piesitiena soli akcentējot katra trīssoļa pirmo solīti). Trīssoli dejo nelielā iesēdienā, netricinoties.
- – 8. takts. Ar 4 trīssoļiem visi iet dārziņā uz vienu pusi (pret dejas ceļu), un
ar otriem 4 uz otru pusi (pa dejas ceļu).
9. – 16. takts. Partneri pagriežas viens pret otru, meita savas rokas uzliek puisim uz pleciem, puisis ar savām rokām apņem meitu ap pleciem. Šādā satvērienā ar uzsvērto trīssoli partneri griežas pa labi riņķī, pa dejas ceļu uz priekšu (ar vienu trīssoli apgriezdamies 1/2 apli, ar pēdējo trīssoli partneri izveido dārziņu). Griešanās jābeidz tā, lai puisis nonāktu savai meitai pie labās rokas, jo nākamā pantiņa otrajā daļā puisis griezīsies ar citu meitu – ar to, kura tagad atrodas puisim pie labās rokas, tā puiši iet pa apli uz priekšu, mainīdami meitas.
-
Dejas veids. Četru pāru dancis.
Dejas izvietojums. Pāri dejo pa apli.
Dejas sākumpozīcija. Dejotāji nostājas dārziņā pa pāriem. Visi sadod rokas.
Pirmais gājiens.
- – 4. takts. Ar astoņiem gājiena soļiem dejotāji iet DCV. Ejot var šūpot rokas.
- -6. takts. Dejotāji ar četriem gājiena soļiem dodas uz apļa centru rokas izstiepjot sev priekšā.
- – 8. takts. Dejotāji ar četriem gājiena soļiem atmuguriski atgriežas plašā aplī.
Otrais gājiens. Vija.
- -2. takts. Pāri izgriežas ar četriem gājiena soļiem ar savu partneri un dodas tālāk. Puiši dodas DCV, meitas pret DCV. Satiekoties ar nākošo pretimnākošo dejotāji paiet tam garām izmainoties ar mugurām.
- – 4. takts. Satiekoties ar nākošo pretimnākošo dejotāji paiet tam garām izmainoties ar mugurām.
- – 6. takts. Dejotāji izgriežas ar četriem gājiena soļiem ar nākamo pretimnācēju.
- – 8. takts. Satiekoties ar nākošo pretimnākošo dejotāji paiet tam garām izmainoties ar mugurām.
Dejas teksta variants. mūsdienās populārs teksts:
Pinu vīzes, viju auklas
Liku pūra dibenā.
Kam pietrūka cimdu, zeķu,
Še, vīzītes ar auklām.
Mazi bērni skaistu dziesmu
Vārdzināt vārdzināja.
Ielikuši vīzītēi,
Pa istabu vizināja.